ما باید از ایده محافظت کنیم

[ad_1]

26 آوریل به عنوان روز جهانی مالکیت فکری برای حفاظت از ایده ها و خلاقیت های فکری نامگذاری شده است. روزی که توجه بیش از پیش به اهمیت خلاقیت ذهنی معطوف می شود.

به گزارش ایسنا، مالکیت فکری به مالکیت آفریده های ذهن انسان مانند اختراعات، آثار ادبی و هنری، طرح ها، نمادها و حروف و تصاویر مورد استفاده در تجارت اطلاق می شود. مالکیت معنوی توسط قانون تحت حقوق مالکیت معنوی مانند حق ثبت اختراع، حق چاپ و علائم تجاری محافظت می شود، که به مالکان اجازه می دهد از خلاقیت های فکری خود سود مالی ببرند، مانند آنچه ایجاد می کنند یا مالکیت خود را بر این آثار تصدیق می کنند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی مالکیت فکری، نمونه هایی از مالکیت فکری به شرح زیر است:

1. حق چاپ (کپی رایت)

کپی رایت یک اصطلاح حقوقی است که به حقوقی اطلاق می شود که نویسندگان بر آثار ادبی و هنری خود دارند. آثار تحت پوشش کپی رایت از کتاب، موسیقی، نقاشی، مجسمه و فیلم گرفته تا برنامه‌های کامپیوتری، پایگاه‌های اطلاعاتی، تبلیغات، نقشه‌ها و نقشه‌های فنی را شامل می‌شود.

. مجوز اختراع

حق اختراع یک حق انحصاری است که به یک پتنت اعطا می شود. به طور کلی، پتنت ها به صاحب امتیاز این قدرت را می دهند که تصمیم بگیرد آیا اختراع می تواند توسط دیگران استفاده شود یا خیر، و اگر چنین است، چگونه اختراع باید استفاده شود. در ازای این حق، دارنده حق چاپ می تواند اطلاعات فنی مربوط به اختراع منتشر شده در سند اختراع را در دسترس عموم قرار دهد.

3. حقوق ثبت علامت تجاری

علامت تجاری ثبت شده علامت تجاری است که می تواند کالاها یا خدمات یک شرکت را از سایر شرکت ها متمایز کند. لازم به ذکر است که قدمت علائم تجاری به دوران باستان باز می گردد، زمانی که صنعتگران روی محصولات خود امضا یا علامت می گذاشتند.

4. حق ثبت طرح صنعتی

طراحی صنعتی جنبه زیبایی شناسی یک محصول است. یک طرح می تواند شامل ویژگی های سه بعدی، مانند شکل یا سطح یک محصول، یا ویژگی های دو بعدی، مانند الگوها، خطوط، یا رنگ ها باشد.

5. حق ثبت نشانه های جغرافیایی

نشانه‌های جغرافیایی و حروف مبدأ، علائم تجاری ثبت‌شده روی کالاهایی با منشأ جغرافیایی خاص هستند و ویژگی‌ها یا شهرت آن‌ها عمدتاً به محل مبدا نسبت داده می‌شود. معمولاً یک نشانه جغرافیایی شامل “نام محل مبدا کالا” است.

6. حق ثبت اسرار تجاری

اسرار تجاری نوعی حق مالکیت معنوی بر اطلاعات تجاری محرمانه است که می تواند فروخته یا مجوز داده شود. استفاده غیرمجاز یا افشای غیرمجاز این گونه اطلاعات محرمانه به نحوی که برخلاف رویه های تجاری صادقانه دیگران باشد، اقدامی ناعادلانه تلقی شده و حفاظت از این اسرار تجاری را نقض می کند.

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)

سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، یکی از شعبه های سازمان ملل متحد، با هدف ترویج حقوق مالکیت معنوی در کشورهای مختلف و ارائه راه حل های جهانی برای این مشکل تأسیس شد. در سال 2000، این سازمان تصمیم گرفت هر سال یک روز را به روز جهانی مالکیت فکری اختصاص دهد و 26 آوریل که در واقع تاریخ کنوانسیون 1970 تأسیس سازمان جهانی مالکیت فکری است، به عنوان مالکیت فکری جهانی در نظر گرفته می شود. روز … کشورهای عضو WIPO هر ساله روز مالکیت معنوی را به منظور ترویج فرهنگ احترام به مالکیت معنوی و حمایت از آرمان گرایان جشن می گیرند. WIPO در حال حاضر 193 کشور عضو دارد و 24 معاهده بین المللی مستقر در ژنو، سوئیس را اداره می کند.

مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت فکری هر ساله در مقر سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل می شود که در آن رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. همچنین اداره مالکیت فکری زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک ایجاد شده است.

منبع: wipo (سازمان جهانی مالکیت معنوی)

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.