فیلم کوتاه الهام گرفته از ایده – ایسنا

[ad_1]

ایسنا/ اصفهان یکی از مربیان سینما گفت: «داستان‌ها تمام شده‌اند، و اگر می‌خواهید داستان جدیدی بنویسید، به ترکیبی از داستان‌های موجود نیاز دارید، پس یک کتاب بخوانید و همه آن‌ها را یادداشت کنید. آنچه با تاریخ آموخته‌اید». اگر مطالعه نکنید، نمی توانید یک تصویر ذهنی ایجاد کنید.

کارگاه «ایده ها و مضامین در فیلم کوتاه» با تدریس «پدرام صدرائی» پنجشنبه 21 بهمن ماه در حاشیه دوازدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان در پردیس تئاتر فیلم مرکز شهر اصفهان برگزار شد.

پدرام صدرائی مدرس این کارگاه ابتدا اصول و قواعد به کار رفته در ساختار فیلم کوتاه را متفاوت از فیلم بلند دانست و گفت: تولید فیلم کوتاه نباید تمرینی برای ساخت تلقی شود. فیلم های بلند، این دو نوع فیلم کاملاً متفاوت هستند.

وی می‌افزاید: تحقیقات و پژوهش‌ها نشان داده است که فیلم‌های کوتاه از نظر کمی و کیفی موفق‌تر از فیلم‌های بلند هستند و ساخت فیلم کوتاه می‌تواند برای علاقه‌مندان به کارهای سینمایی معاصر شغلی باشد.

صدرائی در تشریح هزینه های لازم برای تولید یک فیلم افزود: هر کدام از ما فرصت ساخت یک فیلم کوتاه را خواهیم داشت، اما چون این روزها هزینه ساخت یک فیلم بالاست، انتخاب ایده مناسب مهم است و بیش از “این مربوط به 15 سال پیش بود.

این فیلمبردار ادامه داد: شاید امروز فرصتی برای ساختن یک فیلم کوتاه داشته باشید و اگر فیلم کوتاه شما شکست بخورد، دو ضربه مهم به هنرمند ضربه می زند، اول به فیلمساز، به احتمال زیاد احساس می کنید استعداد ندارید. برای انجام این کار، و این می تواند بزرگترین ضربه باشد، این است که سرمایه شما یا سرمایه خانواده شما از بین برود و هیچکس در پروژه های آینده مورد حمایت قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: باید وقت و انرژی را صرف فیلم کوتاه و اکشن برنامه ریزی کرد. کدام والاتر و اخلاقی تر است؟ هر فیلم کوتاه یک اثر هنری است. فیلمساز باید از تولید لذت ببرد، لذت ببرد، از خلاقیت خود نهایت استفاده را ببرد و یک اثر خوب تولید کند.

صدرائی با بیان اینکه «فیلم کوتاه مفهوم محور است و در بیشتر موارد فیلم بلند فرم محور است»، به مقایسه فیلم کوتاه و بلند می پردازد و می گوید: یک ایده خوب با توجه به فرم و میانگین تولید، یک فیلم کوتاه خوب می سازد. فیلم، و این در حالی که یک ایده متوسط ​​با فرم کارگردانی خوب یک فیلم عالی می سازد، این بدان معناست که موضوع ایده در ساخت یک فیلم کوتاه اهمیت ویژه ای دارد.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اهمیت ایده ها افزود: هنگام شروع ساخت یک فیلم کوتاه باید مشخص شود که آیا ایده پیشنهادی برای یک فیلم کوتاه مناسب است یا خیر، نباید فراموش کرد که هنگام ساخت فیلم کوتاه ایده بسیار قدرتمندتر است. از فرم آن فیلم کوتاه فرصتی برای قصه گویی نیست.

از کجا می توانیم ایده هایی برای افزایش میزان موفقیت پیدا کنیم؟

صدرائی اولین «جمله کلیدی» را در کوتاه‌مدت اینگونه توصیف می‌کند: «اگر ایده‌ای به ذهنت برسد، آن را از تو پنهان می‌کنند» و ادامه می‌دهد: «هر کسی در زندگی خود یک ایده عالی دارد، به عبارت دیگر، این ایده‌ها دقیقاً هستند. زیر «پاهای مردم در اتاق‌هایشان، در میان اعضای خانواده، در خانه مادربزرگشان، در اتوبوسی که مسیرهای روزانه‌شان را طی می‌کند و غیره است و هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را ببیند.

این مدرس سینما گفت: فیلم کوتاه حاصل موقعیت است یا به عبارتی فیلم کوتاه بخشی از یک داستان است و نه لزوما خود داستان. این فیلم آغاز و پایانی ندارد پس به دنبال داستانی با آغاز و پایان نباشید.

او گفت: «یک مکان، موقعیت و شخصیت خاص در زندگی روزمره ما اتفاق می افتد. شما به این نکته توجه نکنید، شما کارگردان نیستید.

صدرائی کوتاه را تصویری از «شرایط یک موقعیت یا شخصیت خاص و درام اشتباه می‌کند یا حرفی برای گفتن دارد» می‌داند و به نظرات معتقد است. و اطرافیانش این به ذهن می رسد و برای به دست آوردن این ایده، فقط تجربیات روزمره در مورد خانواده، خاطرات، سفرها و غیره را یادداشت کنید.

این کارگردان مرحله بعدی نوشتن تجربیات شخصی را پرورش و پرورش تخیل آنها عنوان می کند و توضیح می دهد: در حین تولید فیلمنامه، اتفاقات و صحنه های اطراف خود را یادداشت کنید، تخیل خود را در پیچیدگی زمان قرار دهید و سپس رمز عبور خود را پاک کنید. شما باید کمی از این روحیه خلاص شوید، فیلم کوتاه یک سیستم دور ریختنی است، هر چه بوده و نبوده حذف می شود و در نهایت کوتاه بر اساس جزئیات باقی مانده دکوپاژ می شود.

وی «سفر» را راه دیگری برای کشف ایده‌های خوب برای فیلم‌های کوتاه می‌داند و می‌افزاید: ایده اکثر فیلم‌های خوب در مکان‌های خاص به ذهن فیلمسازان رسیده است. سفر همیشه با پیشرفت و تعالی همراه است، بنابراین یک پیشنهاد مفید برای فیلمسازان این است که سفر کنید و ببینید، در سفر خود مطمئناً می توانید ایده های فیلمسازی پیدا کنید.

صدرائی یکی دیگر از منابع ایده نویسی برای نوشتن فیلم کوتاه را «حافظه» می داند و خاطرنشان می کند: فیلم های خوب، رمان ها و دیگر فیلم های کوتاه دیگر لزوماً محل ایده پردازی نیست، به نظر می رسد داستان های کوتاه منابع نسبتاً خوبی هستند. اما آنها قدرتمندتر از خاطرات انسانی هستند.» و هر چه این خاطرات قدیمی تر باشند، مرتبط ترند.

این مدرس کالج درباره تفاوت تاثیرات خاطرات قدیمی و جدید توضیح می‌دهد: خاطرات اخیر، از نظر احساسی، ایده‌ای را که از آن بیرون آمده، خوب جلوه می‌دهند، در حالی که خاطرات قدیمی‌تر، بدون توجه به احساسات، همچنان می‌توانند در ذهن ما تبدیل به ایده شوند، شاید یک موضوع بهتر

او یکی از بهترین منابع ایده‌پردازی را «منبع ویدیویی» می‌نامد و می‌گوید: توصیه من به علاقه‌مندان به سینما این است که هر روز زمانی را برای تماشای عکس‌ها و نقاشی‌ها اختصاص دهند و شروع به نوشتن داستان با نحوه مشاهده عکس کنند. این در حالی که تخیل را به کار می گیرد، به نویسنده این فرصت را می دهد که درباره یک داستان فکر کند.

در بخش دوم پنل، صدرائی به تمرین فیلمنامه‌نویسی می‌پردازد: ایده‌ای را بیابید و پرورش دهید، شخصیتی (حتی در اطراف خود) پیدا کنید، او را در موقعیتی قرار دهید، مبنای زندگی، شرایط و شرایط شخصیت را بیان کنید و ایده بگیرید. از به اشتراک گذاری این اطلاعات

او گفت: «آموزش یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت به‌عنوان یک فیلم‌ساز است. اگر مطالعه نکنید، نمی توانید یک تصویر ذهنی ایجاد کنید.

وی طول طلایی فیلم کوتاه را 8 تا 15 دقیقه عنوان کرد و افزود: فیلم زیر 8 دقیقه ایده نابی است و جایی برای کارگردانی در آن وجود ندارد، فیلم بالای 15 دقیقه، دقیقه یک گروه موسیقی است. و در عین حال کیفیت یک فیلم بلند.”

صدرائی ادامه داد: برای مخاطب منطقی نیست که فیلم کوتاه تمام مشکلات و مصیبت ها را در 8 دقیقه جمع بندی کند، این دقایق برای یک داستان پیچیده کافی نیست، بلکه پیامدهای اتفاقات است و داستان می تواند ایده طرف مقابل باشد، نباید فراموش کنیم.» 15 دقیقه زمان مناسبی برای تغییر مکان نیست.

مجری کارگاه «ایده‌ها و مضامین در فیلم‌های کوتاه» توضیح داد: امکان رفت و برگشت مداوم در چارچوب زمانی وجود ندارد. بنابراین بهترین فیلم‌ها، در حالت ایده‌آل، با یک موقعیت شروع و به پایان می‌رسند.

وی در توضیح روند نگارش فیلمنامه برای یک فیلم کوتاه گفت: قبل از ارائه ایده کامل، دیالوگ ها ذهن فیلمساز را مورد هجوم قرار می داد، در حین نوشتن این دیالوگ ها، پلان ها به او گره خورده است و کمی سخت است. جدا کردن این عناصر در نگارش فیلمنامه کوتاه.” قبل از اینکه یک فکر به نتیجه برسد، فکر بعدی شروع می شود.

صدرائی می گوید: «وظیفه شما این است که بر اساس یک ایده فیلمنامه بنویسید و ممکن است برای اولین بار لازم باشد شش ماه برای یک فیلمنامه وقت بگذارید، اما نترسید، ناامید نشوید و ادامه دهید.

این مدرس دانشگاه تاکید می کند: طرح و ایده فیلمنامه نباید قبل از نوشتن به کسی ارائه شود، نظر فردی که با جزئیات ایده آشنا نیست می تواند انگیزه بخش باشد. این ایده را با افراد غیرمتخصص اطراف خود در میان نگذارید و برای هر مشاوره یک متخصص پیدا کنید و در نهایت پس از نوشتن فیلمنامه، برای کسب آرای توزیع شده با افراد متعدد مشورت نکنید و در نهایت با یک یا دو مشاور پردازش کنید. وارسی.

وی با پرسش و پاسخ کارگاه «ایده ها و مضامین در فیلم کوتاه» کارگاه را به پایان رساند. این کارگاه در حاشیه دوازدهمین جشنواره فجر در اصفهان برگزار شد و با هدف ارائه تبیین تخصصی «ظهور ایده ها و مضامین در فیلم کوتاه» برگزار شد.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.