فاجعه تاریخ فیلم های ممنوعه را درنوردیده است!

[ad_1]

سینمای دیجیتال با تمام مزایایی که دارد به دلیل نبود سازوکار قانونی مناسب در کشور ما در حال تبدیل شدن به یک معضل است که توزیع غیرقانونی فیلم ها را قبل از اکران با بهترین کیفیت آسان می کند. این امر به ویژه در مورد فیلم‌هایی که در معرض بحث‌های صدور مجوز بوده یا توقیف شده‌اند صادق است.

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر فهرست فیلم‌های ممنوعه اکران سینمای ایران به دلیل حضور کارگردان‌های زیادی در سطوح ارشد و معاونت نظارت و ارزشیابی کم یا زیاد شده است، اما برخی فیلم‌ها هنوز واگذار نشده‌اند. از جانب. این لیست برای تقریبا یک دهه. فانتزی در حال شکستن ترمزی است که کارگردانان در فیلم ها می گذارند.

در سال‌های گذشته مجوز برخی فیلم‌های توقیفی از کشور خارج نمی‌شد، مخاطبان پس از دیدن آن فیلم‌ها همگی دلایلی برای توقیف آن‌ها پیدا می‌کردند، حتی اگر این بازار را بازار فروش داغی می‌دانستند، اما همچنان فیلم‌های زیادی در دسترس هستند. نمی تواند این کار را انجام دهد. برای غلبه بر این مانع، دلایل مختلفی وجود دارد، از جمله اعتراض مقامات به محتوای اثری که مغایر با منافع ملی یا فرهنگی تلقی می شود، یا نگرانی در مورد بازخوردهای احتمالی که پس از اکران فیلم متولد شده است.

این مشکل در مورد فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری کارگردان تا حدودی دیده شد چرا که فیلم با وجود تعمیر کمتر از یک ماه اکران شد و پس از آن باز هم توقیف و اجازه نمایش داده نشد. اکران و در شبکه نمایش خانگی توزیع می شود. در حالی که حوادث تلخ قتل و کودک کشی در چند وقت اخیر رخ داده است، بیش از هر زمان دیگری نام این فیلم بر سر زبان ها افتاده و نظر مخالفان را برانگیخته است و معتقدند آنچه در فیلم های عیاری به تصویر کشیده شده وجود ندارد. اصلا در ایران!

علاوه بر این، فیلم‌های دیگری هم هستند که در دو سه سال اخیر از حضور در همین جشنواره فیلم فجر توقیف شده‌اند و با اینکه مدت‌هاست پروانه نمایش گرفته‌اند، هیچ اتفاقی نیفتاده است. دغدغه اصلی این فیلم‌ها، گذشته از نامشخص بودن تکلیف آن‌ها برای اکران عمومی، شرایطی است که برای کپی و قاچاق فیلم‌های منتشر شده در کانال‌های تلگرامی ایجاد شده و خسارت‌های مالی و روانی زیادی به صاحبان آن‌ها وارد کرده است. این اتفاق با جدیدترین فیلم احمدرضا درویش افتاد و چند سال پیش نسخه دوبله عربی فیلم منتشر شد که در آن سازندگان سعی کردند تمام کپی های فیلم را مسدود کنند. پارسال هم همین ماجرا برای یکی از فیلم های خسرو معصومی تکرار شد و متاسفانه فیلمی که 10 سال پیش ساخته شد در فضای مجازی دست به دست شد و سازندگانش کاری از دستشان بر نمی آید.

حالا شنیده ها حاکی از آن است که فیلم دیگری که اخیرا در جشنواره های فجر به نمایش درآمده و در جشنواره های مختلف حضور داشته و در خارج از کشور نیز به نمایش درآمده، در فضای مجازی راه پیدا کرده است. اگرچه سازندگان فیلم همچنان پیگیر هستند تا تمامی نسخه های منتشر شده را مسدود کنند، اما باید به این نکته اشاره کرد که مدت هاست منتظر مجوز اکران ایرانی هستند، اما به نظر می رسد دستگاهی خارج از سازمان سینمایی باید درباره فیلم های آنها اظهار نظر کند.

در حالی که پروسه طولانی صدور پروانه یا توقیف فیلم ها مانع از اکران غیرقانونی برخی فیلم ها پس از چندین سال نمی شود، اتفاقی که اخیرا در جشنواره فیلم فجر و اکران یکی از فیلم ها روی اکران افتاد مشکلی نیست.تصویر گسترده نشان می دهد که علاوه بر انتقاد از کارگردانان برای بلاتکلیف نگه داشتن فیلم ها و مجوزهای دقیق، اقدام برای ایجاد فرهنگ وجدان عمومی و آگاهی از آسیب هایی که توسعه می تواند ایجاد کند، لازم است.بازیگری و تماشای فیلم های غیرقانونی می تواند باعث آسیب به صاحبان آنها شود. حداقل در این مورد، تولیدکنندگان فیلم‌های دزدی دریایی چندان نگران کپی شدن در خارج نیستند و می‌توانند مطمئن باشند که فیلم‌هایشان بیننده‌های غیرقانونی کمتری در داخل خواهند داشت.

اما سوال اساسی در مورد حادثه اخیر این است که چه تمهیداتی برای مدیران سازمان سینمایی برای اکران سریعتر فیلم‌ها به ویژه فیلم‌هایی که هنوز در صف صدور پروانه هستند یا توقیف شده‌اند و به نوعی پلمب شده‌اند به این گونه ضایعات اندیشیده شده است. . چند ده گروه هدر می رود.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.