صدمین سالگرد تشکیل شورای آموزش عالی / ما هیچ تغییر سیاسی را تجربه نکردیم

[ad_1]

دبیرکل شورای آموزش عالی با بیان اینکه دست اندرکاران اجرای سند تحول بنیادین دستگاه حاکمیتی کل کشور در نهادهای عمومی، غیردولتی و مردمی هستند، گفت: باید مورد توجه و تاکید جدی قرار گیرد.

محمود امانی تهرانی در گفت وگو با ایسناوی با اشاره به سابقه طولانی و تثبیت شده شورای عالی آموزش و پرورش در کشور گفت: در کشور ما شکل اولیه این شورا 10 سال قبل از مشروطه و مجلس شورای ملی بوده و به سال 1275 ه.ش.

وی افزود: در آن زمان مدارس جدیدی توسط افراد مختلف در کشور تأسیس می شد و نخست وزیر وقت گروهی را که برای تأسیس مدارس جدید دور هم جمع شده بودند، شناخت و انجمن آموزش و پرورش تأسیس شد.

دبیرکل شورای آموزش عالی با بیان اینکه انجمن آموزش و پرورش می تواند در سال های بعد تغییر کند، گفت: برای اولین بار در روز شانزدهم اسفند ماه سال 1300 خورشیدی، شورای آموزش عالی رسما تأسیس شد.

امانی تهرانی ادامه داد: جشن صدمین سالگرد تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش و جشنی با حضور چهره های برجسته فرهنگی، علمی و آموزشی کشور که قرار است در 15 اسفندماه سال جاری برگزار شود. دستاوردها و فعالیت های این شورا در طول عمر خود.

وی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش در طول حیات خود سه مقطع تاریخی مهم و حساس را تجربه کرده است. سپس با نام «شورای عالی آموزش و پرورش» رسماً به نظام آموزشی کشور پیوست. ما در سال 1317 «شورای عالی فرهنگ» را داشتیم و مرحله نهایی تغییر نام به «شورای آموزش عالی» در سال 1343 بود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: شورای عالی آموزش و پرورش طی سالیان متمادی دستخوش تحولات زیادی شده است. ادارات مهم و حساس از آن جدا و به وزارتخانه های مستقلی مانند وزارت فرهنگ و هنر، بنیاد اعانه و غیره تبدیل شدند.

امانی تهرانی سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه آموزش رسمی و عمومی، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباط با مردم را از وظایف اصلی شورای عالی آموزش و پرورش دانست و گفت: شورا یکی از پرتکرارترین و برنامه‌ریزی‌شده‌ترین شوراهاست. شوراهای عالی رتبه کشور هر دو هفته یکبار با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضا با دستور کار مشخص تشکیل جلسه می‌دهند و تا امروز بیش از 1005 جلسه برای بحث و تبادل نظر برگزار شده است. مسائل مختلف آموزش و پرورش

وی با تاکید بر حفظ استقلال، اصالت و اعتبار مصوبات شورای عالی، گفت: تدوین خط مشی ها، دستورالعمل ها، ضوابط و مقررات لازم برای ارتقای کیفیت روند آموزشی و ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی از مهمترین اصول و سیاست های این هیئت است. ایجاد و نهادینه کردن تحول بنیادین در آموزش و پرورش.» در طول تاریخ، ابعاد کارشناسی، عمق بحث و اطمینان بخشی از ساختار شورا بوده و هیچ گاه تحت سلطه مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گروه ها، گروه ها و جناح های مختلف سیاسی نبوده است. .

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: شورای عالی آموزش و پرورش در تلاش است تا به سه موضوع سیاست گذاری، تنظیم و تصویب اساسنامه ها، آیین نامه ها، قوانین و مقررات و همچنین نظارت آنها بر امور آموزشی پایبند باشد.

امانی تهرانی همچنین به نقش شورای عالی آموزش و پرورش در اجرای سند تبدیل پایه اشاره کرد و گفت: مسئول اجرای سند تبدیل، شورای عالی آموزش و پرورش نیست، زیرا چون وظیفه این شورا اجرا نیست. ، بلکه برای تدوین خط مشی. اجرای ابزار تحول بنیادین خطاب به کل قوه مجریه کشور در نهادهای دولتی، غیردولتی و عمومی است.

وی افزود: دریافت کننده متن تبدیل شده فقط وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بلکه تمامی مقامات ملی مرتبط با سند، عامل بوده و موظف به اجرای آن هستند. آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اجرای سازه اساسی تحول نخواهد بود و ایجاد وحدت ملی و تقسیم کار در اجرای ابزار تحول باید مورد توجه و تاکید جدی قرار گیرد. احصاء و ابلاغ وظایف دستگاه های مختلف دخیل در اجرای سند تبدیل شده ضروری است.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.