سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، آب در یک جو جریان ندارد

[ad_1]

ادغام دو سازمان حفاظت از محیط زیست و جنگل ایده ای برای دهه ها بوده است. دی ماه امسال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بنا به درخواست رسمی رئیس جمهور خواستار اجرای این طرح شد. رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح روند تاریخی این موضوع گفت: در حال حاضر با ادغام این دو سازمان متضرر محیط زیست است.

معصومه ابتکار در گفت وگو با ایسنا وی در خصوص طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و جنگل ها خاطرنشان کرد: موضوع ادغام این دو سازمان در طول این سال ها بارها مطرح شده است، حتی یک بار در اواخر سال 79 و در دوران ریاست مرحوم تقی. . بنیاد جنگل ابتکار با سازمان حفاظت محیط زیست ادغام و به زیرمجموعه سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شد.

وی با اشاره به چالش های این طرح ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست از این طرح استقبال کرد اما بنیاد جنگل مقاومت شدیدی از خود نشان داد. صنعت جنگلداری به شدت اعتراض و حتی تهدید به اعتصاب کرد و دولت موقت به دلیل فشارها و مخالفت های زیاد تصمیم به لغو پروژه گرفت و البته مشکلات تنها به بخش جنگل ختم نشد. آژانس حفاظت از محیط زیست محافظه کار است و هیچ صلاحیتی برای برداشت به جز حیات وحش ندارد. نقش و مسئولیت اصلی این سازمان حفاظت و سیاست گذاری در راستای توسعه پایدار است. اما چند ماه بعد این حکم لغو شد و به حالت قبل برگشت.

اگر ادغام به درستی انجام شود، می تواند مفید باشد

ابتکار ضمن اشاره به مفید بودن آن طرح و ادغام دو سازمان در سال های اول پس از انقلاب، گفت: به نظر من ادغام دو سازمان در زمان مناسبی است که و ادغام محیط‌زیست و جنگل‌داری، نگاه متفاوتی به اراضی ایجاد می‌کند.» تلاش‌ها برای اجرای این طرح تا دولت هفتم و هشتم ادامه داشت، زیرا روند تخریب تخریب مراتع و چرای دام کنترل نشده و در بالادست مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: موضوع جنگل‌ها و زیست‌کره‌ها در زمان تصدی من در سازمان حفاظت محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت بود و به عنوان قطب اصلی تنوع زیستی شناخته می‌شود، بنابراین طرح تلفیقی ارائه شد و حتی در یکی از کمیته‌های دولتی به رای گذاشته شد، اما با شدت بالا. مخالفت وزیر کشاورزی وقت این رای در دولت های هفتم و هشتم برگشته بود، تحقیقات زیادی در مورد مضرات و فواید این طرح انجام شد و در آن زمان همه با این طرح موافق بودیم. سپس مسائلی مانند تغییر مطرح شد. کاربری زمین برای استخراج معدن، جنگل گذاشته شد.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بسیاری از پروژه ها در آن مدت با شکست مواجه شدند. برنامه ریزی کاداستر که بسیار مهم است با مخالفت و تاخیر مواجه شده است. طرح های دیگری مانند آمایش سرزمین و آمایش سرزمین که از همان سال ها دنبال می شد به سازمان پیشنهاد شد و با آن مخالفت شد، البته این طرح در پایان دولت دوازدهم به منظور حفظ ظرفیت زیستی تصویب شد.

طرح‌ها و رویکردهای جایگزین حتی در گفتمان نیز در تضاد هستند

ابتکار به طرح های جایگزین برای ادغام این دو سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: طرح ادغام ناموفق بود و سپس روش های دیگری مانند افزایش سطح جنگل به عنوان منطقه حفاظت شده در دستور کار قرار گرفت و افزایش 11 درصدی مساحت و اضافه شدن پارک های ملی پابند و کیاسر انجام شد. به فهرست مناطق حفاظت شده، و ما همچنین در تلاش هستیم تا قطع درختان تجاری را متوقف کنیم تا بتوانیم نظارت بر این مناطق را افزایش دهیم.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تا پایان دولت هشتم موضوع ممنوعیت استخراج معادن در جنگل و توقف فعالیت کارخانه های کاغذ و چوب بر اساس سیاست های زیر مطرح شد.کتاب های زیبایی شناسی و ضوابط شهرک سازی. متأسفانه بسیاری از آنها در دولت نهم و دهم بازگشتند. «پنجاه واحد جدید چوب‌برداری و کاغذسازی تأسیس شد. از جمله اقدامات مفیدی که در دولت یازدهم حاصل شده اما با تأمل کم، ارائه 15 لایحه و تصویب برخی از مهمترین لوایح از جمله قانون هوای پاک، حفاظت از محیط زیست، حفاظت از محیط زیست و … حفاظت، احیا و مدیریت تالاب ها و حمایت از حیوانات ماده دوازدهم به تصویب رسید.

وی افزود: از دیگر موضوعات یارانه های پنهان چرای دام و صدور پروانه آزاد است. در واقع صاحب دامداری در قبال مرتع احساس مسئولیت نمی کند. ما معتقدیم که جنگل ها باید با هر کشاورز قرارداد ببندند و تعرفه چرای دام باید واقع بینانه باشد تا کشاورزان احساس نکنند مرتع رایگان است. یکی از اشتباهات، واگذاری اختیارات در زمینه تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی بود که بهره برداری است و حتی برخی حشرات را آفت می داند.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به درگیری دو سازمان جنگل و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به طور کلی در دولت یازدهم بحث ادغام پیگیری نشد زیرا پیچیدگی ها و تضادهایی که در گفت و گو وجود دارد. این تضاد خود را در حاکمیت بر منابع طبیعی و تنوع زیستی نشان می دهد.

وی تاکید کرد: به نظر من اگر این تناقضات به درستی مدیریت شود، برطرف می شود و نگاه متعادلی به مدیریت پایدار جنگل ایجاد می شود، اما مقاومت در برابر طرح های حفاظتی بسیار بالاست و حتی ممنوعیت قطع تجاری نیز دارد که تصویب شده است. در مجلس گذشته اجرا شد: «هنوز مخالفت ها وجود دارد و تلاش می شود این قانون در برنامه هفتم توسعه جایی نداشته باشد. اگر قانون اصلاح شود و نهادهای مدنی و روستایی محلی تقویت شود در طرح ادغام می شود که امید می رفت اما اکنون تعارض به مرحله اجرا رسیده است این طرح دیگر اعتبار ندارد. توجیه.

طرح یکپارچه درمان «اکنون» پس از مرگ سهراب است

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر پیامدهای منفی ادغام سازمان حفاظت از جنگل ها و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر ادغام این دو سازمان در شرایط فعلی صورت گیرد، طرفین این اداره محیط زیست هستند که رنج می برد. آژانس حفاظت “، زیرمجموعه یک معاونت بزرگتر خواهد بود، در حالی که اکنون یک نهاد مستقل تحت نظارت رئیس جمهور است. این سازمان اکنون دارای اختیارات خوبی است، برخی از اختیارات، مانند کنوانسیون تنوع زیستی چندهمسری، باید به آژانس حفاظت از محیط زیست بازگردانده شود. در صورت ادغام، نقطه خطر این است که مشخص نیست کدام سازمان نقش اجرایی و کدام ناظر خواهد بود؟

ابتکار در پایان با اشاره به تجربیات قبلی در این زمینه گفت: ادغام جهاد کشاورزی و وزارت کشاورزی عواقبی نیز داشته است و این دستگاه ها مورد سوء استفاده موجر و دلالان قرار گرفته است. ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها در شرایط فعلی مفید نیست و باید روی موضوعات دیگری مانند قانون حفاظت از جنگل ها، قانون حفاظت از تالاب ها، حفاظت از آب، زمین و هوا و مهار جنگل تمرکز کرد. بهره برداری. آمایش سرزمین نیز باید با جدیت پیگیری شود و شورای عالی حفاظت محیط زیست تقویت شود. اگر بتوانیم ادغام را به گونه ای انجام دهیم که بتوانیم نگاه حفاظتی داشته باشیم، شرایط خوبی ایجاد می شود، اما بعید است. قدرت لابی گری در شرایط کنونی از سوی دیگر است و سازمان حفاظت محیط زیست اکنون در صورت ادغام دست پایینی خواهد داشت.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.