رفع نارسایی های آموزشی در مناطق مرزی و روستایی در برنامه آموزشی



توصیه به وزیر آموزش و پرورش در خصوص عدالت آموزشی و اشتراک برابر آموزش و تبیین اهمیت آموزش حضوری در مدارس در ارتقای شاخص عدالت آموزشی از طراحی برنامه‌های عدالت آموزشی برای رفع خلأهای آموزشی در مناطق مرزی و عشایری. و مناطق روستایی و حتی مناطق حاشیه ای شهرهای بزرگ را اعلام کرد.

حمیدرضا خان محمدی در گفت وگو با ایسنا، او گفت: اساساً هیچ جایگزینی برای آموزش حضوری وجود ندارد. تعامل چهره به چهره دانش آموزان و معلمان در انتقال مفاهیم و رفع شبهات تحصیلی بسیار مؤثر و غیر قابل انکار است. از این رو بازگشایی مدارس یکی از دغدغه های اصلی دولت و مردم است و همواره به دنبال راهکارهایی برای بهبود اقدامات بهداشتی برای رسیدن به این هدف هستند.

وی افزود: نارسایی سیستم آموزشی و فقر مادی خانواده‌های کم‌درآمد مرزی، سوئدی و روستایی باعث شده است که تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان از تحصیل محروم شوند و به دلیل عدم دسترسی به آموزش مجازی کاهش یابد. ” تربیتی که از ولی فقیه (مدظله العالی) به حساب می آید دچار تعارض شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگرچه وزارت آموزش و پرورش با کمک سازمان ها، نهادهای دولتی و با کمک برخی خیرین توانسته بخشی از این کاستی ها را جبران کند و تعدادی از دانش آموزان را وارد چرخه آموزش کند، ادامه داد: وی با بیان اینکه نیازها و نارسایی‌های گسترده باعث شده آموزش و پرورش در مناطق محروم به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، افزود: بازگشایی مدارس ضمن دستیابی به عدالت آموزشی، نگرانی‌های مسئولان آموزش و پرورش و خانواده‌ها را نسبت به کیفیت آموزش برطرف کرده است.

خان محمدی ادامه داد: کیفیت آموزش چیزی نیست که بتوان با کلاس های مجازی به آن دست یافت. در واقع آموزش مجازی یک راه گریزناپذیر برای پیشبرد اهداف آموزش است، اما در واقع اولویت اصلی، امکان برگزاری کلاس های حضوری است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به ویژه هیئت دولت، ستاد کرونا و وزارت آموزش و پرورش با این تصمیم هوشمندانه از یک فاجعه آموزشی که در سال های آینده رخ خواهد داد، جلوگیری کرد، گفت: انسان سرمایه امکان پذیر نیست، در صورت فعلی از افت شدید آموزش جلوگیری نمی شود، معلوم نیست سرنوشت سرمایه مردم این کشور چه خواهد شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: بسیاری از دانش آموزان و خانواده ها در سراسر کشور به ویژه دانش آموزان فاقد امکانات از بازگشایی مدارس استقبال کردند و با هیجان وصف ناپذیری به کلاس های درس رفتند. البته رعایت مقررات بهداشتی برای حفظ سلامت دانش آموزان و معلمان وظیفه همگان است.

خان محمدی با اشاره به نقش معلم در دوران کرونا و بعد از کرونا گفت: معلمان واقعاً در دوران بحران کرونا یک جهاد بزرگ علمی را پیش می برند و نمی گذارند این بیماری شیوع پیدا کند و این امر چراغ آموزش را در دل مردم خاموش می کند. دانش آموزان.” معلمان کشور بیش از حد انتظار پای کار آمده اند و با امکانات اندکی که دارند فداکارانه در این عرصه می جنگند و جهادشان در تاریخ آموزش و پرورش ثبت شده است. معلمان در واقع منادیان اصلی عدالت آموزشی در کشور هستند و تلاش مضاعف آنان ما را در برقراری عدالت آموزشی در همه عرصه ها موفق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه های عدالت آموزشی با رویکردی جدید و رفع نواقص آموزشی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی حاشیه شهر های بزرگ در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، تصریح کرد: این برنامه ها با هدف رفع نقص های آموزشی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی در دستور کار قرار گرفته است. برابری آموزشی و برابری آموزشی تا بسیج همه ظرفیت‌ها در داخل و خارج از آموزش و پرورش ابداع شده و با راه‌اندازی یک حرکت گسترده توده‌ای، برای ارتقای شاخص‌های برابری در بخش آموزش در مناطق کم‌درآمد اجرا می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از سرگیری تعلیمات افتخاری در مدارس راهکاری است که باید خیلی زودتر در این زمینه ها اعمال شود، اظهار داشت: نظرات دقیق و فنی تر خواهد بود.

خان محمدی افزود: تعطیلی مدارس در مناطق روستایی – مرزی – عشایری نیز بار سنگینی را بر دوش فرهنگیان و معلمان وارد می کند، اما خوشبختانه این تصمیم استراتژیک ترین تصمیم برای مناطق ذکر شده است و باید این تجربه در جایی زندگی و ثبت شود. اگر از قبل یک مدل واقع بینانه از وقوع یک حادثه یا حادثه مشابه داشته باشیم، نه در هر بحرانی، مدارس اولین تعطیلی و آخرین بازگشایی هستند.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی آموزش و پرورش در مناطقی که اغلب گرفتار مشکلات مالی، اقتصادی، زیرساختی و غیره است، آسیب های جبران ناپذیری به زیرساخت ها وارد می کند. جالب است بدانید که معلمان بیشترین انگیزه را برای کمک در زمان بحران دارند و می دانند چگونه به روش منحصر به فرد خود، یعنی حفظ ماشین آلات آموزشی، کمک و همکاری کنند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: اما در دوران کرونا با ظرفیت خیرین و سازمان های دولتی ابزارهای آموزشی مجازی توزیع و در اختیار دانش آموزان اعضای برخی از مناطق کم برخوردار قرار گرفته است. حال باید از آن ابزارها استفاده کرد و راهکارهای نوآورانه و متحرکی را در کاهش شکاف بین شاخص های آموزشی ارائه کرد.

خان محمدی ضمن پیشنهاد تشکیل کلاس های تقویتی و آموزشی با استفاده از ظرفیت مازاد معلمان جهادگر، گفت: معلمانی که در سخت ترین شرایط با دانش آموزانی که در صورت فراهم شدن بستری، عاشقانه و صمیمی هستند، با علاقه به این امر می پردازند. خوشبختانه دانشجویان جهاد دانشگاهی فرهنگیان نیز در ایام کرونا در اقدامی خودجوش که برکات بسیاری را نیز در بر داشت، فعالیت چشمگیری از خود نشان دادند.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان که مسیرهای حرفه‌ای خود را دنبال می‌کردند، تصمیم گرفتند با هماهنگی با انرژی مازاد خود در مسیر تحصیلی خود شاخص‌های عدالت آموزشی را در روزهای پس از اختصار افزایش دهند و از اوقات فراغت برای خود و دانش‌آموزان استفاده کنند. و به دغدغه های رهبر عزیزمان بپردازیم.

انتهای پیام/



Source link

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Uncategorized

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.