دردسر مدل جدید درج قیمت کالا



از اوایل دی ماه برخی از کارخانه ها موظف شدند به جای قیمت مصرف کننده، قیمت تمام شده تولید را روی محصول بنویسند، اما پس از گذشت بیش از دو ماه، این مشکل مشکلاتی را ایجاد کرد که یکی از آنها سخت بود و البته زمان بر است. تعیین قیمت مصرف کننده در فضای مجازی نیز واکنش هایی را به همراه داشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه خراسان افزود: به عنوان مثال محمد دلاوری، مجری معروف تلویزیون در توییتی نوشت: تصمیم گرفته شده که قیمت مصرف کننده در کنار قیمت تولیدکننده لحاظ شود. «آیا بهتر نیست حداقل یک بار طراحی های تخیلی را در مقیاس کوچک انجام دهیم؟

چندین کاربر نیز در مورد تجارب متناقض فروشندگان با مشتریان خود در مورد قیمت گذاری نوشته اند. عده ای نوشتند شاید مسئولین این کار را کردند تا درس ریاضی را در زندگی ما اعمال کنند و عده ای هم نوشتند که از این پس با هر خریدی ماشین حساب خود را همراه داشته باشید تا بهای آن را بپردازید.

البته این واکنش ها باعث شد تا رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام کند که قیمت گذاری تولیدکننده و مصرف کننده به طور همزمان در سامانه 124 و سایر اپلیکیشن ها طی سه هفته آینده در دسترس خواهد بود تا کمک کند.توزیع کنندگان قیمت ها را محاسبه می کنند و مصرف کنندگان بر قیمت ها نظارت می کنند. با این حال رئیس مرکز ارتباطات وزارت صمت روز گذشته در توئیتی نوشت که از امروز (سه شنبه 17 اسفند) علاوه بر قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف کننده نیز در گروه مواد غذایی پرمصرف قرار گیرد. .

با این حال در این گزارش سعی شده است به معایب و البته مزیت هایی که ثبت قیمت تولیدکننده می تواند داشته باشد بپردازیم.

قیمت محصول نهایی برای ورود چقدر است؟

موضوع افشای بهای تمام شده کالا به مشتریان داخلی موضوع جدیدی نیست. این موضوع و ضرورت آن نزدیک به یک دهه است که مطرح شده است، اما هر بار به تعویق افتاده و به دلایلی که رسانه ای نشده است، هر یک از وزرای اجرایی آن را به رئیس بعدی دستگاه واگذار کرده اند. در واقع وزارت صمت و بازرگانی سابق از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد تاکنون این طرح را اجرا نکرده است.

اما سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص چرایی درج قیمت تولیدکننده روی کالاها گفت: در برخی از محصولات متوجه شدیم که قیمت مصرف کننده روی کالا درج شده است. 30 تا 40 درصد بالاتر بود.» این از قیمت تولیدکننده است، به عبارت دیگر، شاهد افزایش قیمت غیرعادی هستیم. قیمت. “

مزایای درج هزینه های تولید

فراموش نکنیم که امروزه در حالی که قیمت های مصرف کننده برای همه اعمال می شود، 35 سال از معرفی آن می گذرد و تغییر در واقع این است که به جای قیمت مصرف کننده، استفاده می شود، قیمت محصول نهایی روی محصول نوشته می شود، مردم را سردرگم می کند. کمی این فرصت را داد. اما این طرح دارای مزایایی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

1- حذف تخفیف های جعلی: یکی از مهم ترین دلایلی که مسئولان ذیربط قیمت تمام شده اجناس را به مشتریان اطلاع می دهند، تخفیف های وحشتناک برای برخی فروشگاه ها است. آنها استدلال می کنند که اگر فروشندگان تا 50 درصد قیمت محصولات تولید داخل را کاهش دهند، به این معنی که قیمت فروش حتی بیش از دو برابر قیمت تولید است، پس از کسر نصف قیمت، هم هزینه های تولید و هم سود تولید کننده. حاشیه سود کمی برای فروشنده سود ایجاد کرده است، و این یعنی فروش بیش از حد اتفاق افتاده است. راه حل ورود قیمت تولید کننده به مشتریان این امکان را می دهد که قیمت واقعی یک محصول را بدانند و فریب تخفیف های جعلی را نخورند.

2- استخراج غیرواقعی قیمت مصرف کننده: همیشه این شایعه وجود دارد که برخی از تولیدکنندگان به برخی فروشگاه های زنجیره ای اجازه می دهند بسته بندی هایی را با قیمت مصرف کننده بالاتر از قیمت واقعی عرضه کنند که با درج قیمت تمام شده محصول سرکوب می شود زیرا به گفته معاون وزیر صمت.در امور بازرگانی ، مبنای محاسبه مالیات واحد قیمت کالا در کارخانه می باشد. اگر تولیدکننده به هر دلیلی قیمت محصول نهایی خود را افزایش دهد، باید مالیات را بر اساس همان عدد پرداخت کند. در نتیجه، تولیدکنندگان از درج قیمت های غیر واقعی خودداری می کنند تا مالیات اضافی پرداخت نکنند.

3- تخفیف: از آنجایی که کالا در شهرهای مختلف تولید می شود، اما تا کنون تولیدکننده مجبور است کالای خود را در شهرهای مختلف با یک قیمت عرضه کند، تولیدکننده نمی تواند بداند محصولاتش در کدام شهر توزیع می شود، باید طولانی ترین مسیر را طی کند و حداکثر هزینه برای رسیدن محصول به دست مصرف کننده را در نظر بگیرید. در واقع مصرف کننده باید بالاترین هزینه حمل و نقل را نسبت به همه شهرها بپردازد، اما اگر قیمت تولید کننده (قیمت کارخانه) را مبنا قرار دهیم، کالایی که در کارخانه های کشور مبدا به فروش می رسد ارزان تر به دست مصرف کنندگان می رسد.

معایب درج قیمت محصول نهایی

اگرچه این طرح به تازگی در کشور اجرایی شده است و با آشنایی مردم می توان برخی از مشکلات را برطرف کرد، اما در همین مدت ایراداتی به این طرح وارد شده است که در ادامه به برخی موارد می پردازیم.

1- کمبود اطلاعات: یکی از مشکلات رایج امروزه در سوپرمارکت ها بحث و جدل فروشندگان با خریداران است. از سوی دیگر، برخی افراد همچنان رویه 35 سال گذشته را دنبال می‌کنند که با مشاهده قیمت مصرف‌کننده روی کالا، بر این باورند که قیمت درج شده، قیمت مصرف‌کننده است و نمی‌دانند که سود فروشنده و هزینه‌های توزیع است. به آن اضافه شد.

2- محاسبه در طول زمان قیمت مصرف کننده: قبل از اینکه بخواهید قیمت محصول را پرداخت کنید، باید مقدار سود محصول را نیز بدانید. سود برای کالاهای مختلف متفاوت است. این حتی گیج کننده تر است، اما اگر سود 25 درصدی برای همه کالاها، از جمله هزینه های توزیع و سود خرده فروشی را در نظر بگیریم، همچنان باید برای هر محصول یک ماشین حساب داشته باشیم.

3- نوسان قیمت محصولات نهایی: تورم موقت و نوسانات نرخ ارز بر بازار مواد اولیه تاثیر می گذارد و قیمت هر دوره تولید را با قیمت دوره قبل متفاوت می کند. در این صورت مشتری با کالاهایی مواجه می شود که در بازه های زمانی مختلف تولید می شوند و قیمت های متفاوتی دارند و این ابهام مهم وجود دارد که چگونه نوسانات قیمت تولیدکننده می تواند برای مشتریان منطقی و قابل اعتماد باشد؟

4- مشکل ورود همزمان قیمت مصرف کننده و تولید کننده: اصل فلسفه درج قیمت محصول نهایی این است که مردم مجبور به پرداخت هزینه اضافی نباشند و کالاها ارزانتر به دست آنها برسد. با درج قیمت محصول نهایی و قیمت مصرف کننده، ما همچنان شاهد فروش قیمت های بالا در فروشگاه ها خواهیم بود، زیرا دوباره فروشگاه ها قیمت های مصرف کننده را به عنوان معیار فروش در نظر می گیرند، به این معنی که مصرف کنندگان باید هزینه توزیع را در دورترین نقطه بپردازند. !

انتهای پیام/



Source link

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Uncategorized

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.