خطرناک ترین دزد دریایی چگونه دستگیر شد؟

[ad_1]

به گزارش ایسنا، روزنامه آن او نوشت: «آنها با همان صلابت و شور آن روزها صحبت کردند. مثل روز اول ماموریت برای رهایی یک کشتی از چنگال دزدان دریایی. سالها طول کشید، اما او تمام جزئیات را به خاطر داشت. روزهایی فرا رسیده است که یکی از بزرگترین عملیات دریایی ارتش و کماندوهای کلاه آبی برای بازپس گیری یک کشتی تجاری ایرانی از دست دزدان دریایی سومالی به پایان رسیده است. جزئیات عملیات برای سالها مخفی نگه داشته شد و هیچ کس از نقش نیروی دریایی در آزادسازی Eglantine و دستگیری Grad، رهبر دزدان دریایی سومالیایی اطلاعی نداشت. یکی از خطرناک ترین دزدان دریایی 37 کشتی را ربود و خدمه آنها را گروگان گرفت. اما در فروردین 91، خبر دستگیری یکی از رهبران دزدان دریایی سومالیایی سروصدا به پا کرد.

سروان عبدالله احمدی که رهبری عملیات را برعهده داشت با اشتیاق فیلم های عملیات را به نمایش گذاشت و گفت که این فیلم ها توسط چند کودک با گوشی هایشان ضبط شده است. من بیش از صد بار آن را دیده ام، اما هر بار برای من تازگی دارد. در این عملیات معجزه خداوند را دیده ام و بدون یاری خداوند هرگز نمی توانستیم مرگبارترین دزد دریایی چند دهه اخیر را دستگیر کنیم. احمدی پنج سال است که بازنشسته شده و هنوز هم دلش برای دریا تنگ شده است.

وی درباره رشادت کماندویانی که کشتی تجاری ربوده شده ایرانی را قبل از رسیدن به سواحل سومالی نجات دادند، بیان کرد: فروردین 91 بود که به جلسه دعوت شدم. در این نشست گفته شد که یک کشتی تجاری ایرانی به نام اگلانتین با 22 خدمه که از برزیل عازم ایران بود پس از بارگیری شکر توسط دزدان دریایی سومالی ربوده شد. دستور این است که کشتی را قبل از رسیدن به سواحل این کشور آزاد کنیم. عملیات به فرماندهی دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش انجام شد و نباید می‌گذاشتیم این کشتی به سرنوشت کشتی‌های کشورهای دیگر دچار شود. آن شب به همسرم زنگ زدم و گفتم کوله پشتی اش را ببندد. من هیچ وقت به خانواده در مورد نوع جستجو و پاسخ به این سوال که کجا می روی؟ می گویم: دریا. انتخاب همه با من است. آنها را بر اساس تجربه شخصی و آشنایی با خصوصیات نیرو انتخاب کردم. مثلا می دانم بچه های اصفهان خیلی خلاق هستند یا بچه های شمالی خیلی چابک و باهوش هستند.

32 نفر برای این ماموریت انتخاب شده اند که اعلام کردیم همان شب در پایگاه بندرعباس خواهند بود. ماموریت محرمانه است. با توجه به اینکه اواسط تعطیلات عید بود، همه از این تلاش شگفت زده شدند. به آنها گفتم برای انجام مأموریت باید به وسط دریا برویم. ساعت پنج عصر با هواپیمای نیروی دریایی به سمت چابهار پرواز کردیم. با توجه به تاریکی هوا باند پایگاه چابهار با نور فانوس هایی که در دو طرف جاده تعبیه شده آماده شد. پس از فرود، سوار قطار شدیم تا بارها را تا ساعت چهار صبح بارگیری کنیم و سپس به راه افتادیم. از مأموریت پرسیدند و گفتند چرا این همه سلاح و مهمات حمل می کنیم؟ شش روز با کشتی تجاری الانتی فاصله داشتیم و قبل از رسیدن به ساحل سومالی باید به آنجا می رسیدیم. نیمه شب که از آنتن های تلفن همراه ایران بیرون آمدیم و وارد دریای عمان شدیم، نیروهایمان را جمع کردم و جریان عملیات را به آنها گفتم. این عملیات کاملاً مخفیانه انجام شد و به دلیل آنتن نداشتن تلفن های همراه نتوانستند با خانواده تماس بگیرند. ما در نقطه کوری هستیم و حتی تلفن های ماهواره ای آنتن دار نداریم. من به آنها گفتم شما یک نیروی شجاع و آموزش دیده هستید. 12 دزد دریایی یک کشتی تجاری ایرانی را ربوده اند و نباید اجازه دهیم به آنجا برسند. همه تکبیر گفتند و نذر کردند که تا آخرین نفس با دزدان دریایی بجنگند».

همه چیز از پنجشنبه شروع شد. عبدالله احمدی تصویری از رهبر دزدان دریایی نشان می دهد و می گوید بسیاری از کشورها می خواهند او را دستگیر کنند.

سرقت 37 کشتی و اخاذی در دریا بخشی از کار خطرناک این مرد است: «بعد از سرقت، دزدان دریایی آن را در نزدیکی ساحل و قبیله خود متوقف کردند. پس از گروگان گرفتن خدمه، از صاحب کشتی تقاضای پول کردند که در صورت عدم پرداخت، خدمه جان خود را از دست دادند. به دلیل بی ثباتی دولت سومالی و کودتا در این کشور، قبایل مختلفی دست به دزدی دریایی زده اند. هر قبیله کشتی را می دزدد و باج می دهد. “گراد” فرمانده دزدان دریایی نیز از سربازان اخراجی ارتش سومالی است و از هوش نظامی فوق العاده ای برخوردار است و با دزدان دریایی معمولی متفاوت است. سرعت آگلانتین 15 گره است و ما آن را در 19 گره ردیابی می کنیم. مسیری که ما در آن بودیم در کریدور دریا نبود و هیچ کشتی چندین مایلی حرکت نکرده بود. ساعت 10 شب که به کشتی نزدیک شدیم، دو قایق را به داخل آب انداختیم و در هر قایق هفت کماندویی مستقر بودند. هوا آنقدر تاریک بود که حتی از دو متری خودمان را نمی دیدیم. حدود یک مایل از کشتی فاصله داشتیم که ناگهان چراغ ها و چراغ های الانتین روشن شد. آنها با اسلحه به عرشه می آیند و شلیک می کنند. متوجه شدیم که با یک گروه حرفه ای طرف هستیم. بلافاصله قایق ها را به کشتی برگردانید. باید نقشه جدیدی طراحی کنیم.

تعقیب و گریز تا صبح ادامه داشت. پرچم کشتی را پایین می آوریم تا ملیت ما را تشخیص ندهند. روز بعد، کاپیتان Eglantine اعلام می کند که دو خدمه بیمار هستند و با یک قایق و یکی از دزدان دریایی به کشتی شما خواهند رسید. یکی از دزدان دریایی نیز از طریق هوا هشدار داد که اگر قایق و خدمه آنها در عرض دو ساعت برنگردند، همه خدمه کشته خواهند شد. چند دقیقه بعد یک قایق با دو خدمه و یکی از دزدان دریایی به ما نزدیک شد. یکی از خدمه، ایرانی، ماسک اکسیژن بر سر داشت. ما دستان دزد دریایی را بستیم، اما او لبخند زد. ما بلافاصله متوجه خنده او نشدیم. دو ساعت بعد، وقتی او را آزاد کردیم، متوجه شدیم که این یک نقشه برای کشف ملیت ما بوده است. آنها دو نفر از خدمه را تهدید می کنند و از آنها می خواهند که نقش بیمار را بازی کنند. به این ترتیب متوجه شدند که ما ایرانی هستیم و آمدیم کشتی را پس بگیریم.»

کاپیتان احمدی گفت: «وقتی هوا تاریک شد، ما با استفاده از تفنگ رنگ کنار موتور را منفجر کردیم تا انبار را متوقف کنیم. وقتی قطار متوقف شد، قایق را به عقب پرتاب کردیم و بالای قایق پهلوگیری قرار گرفتیم تا بتوانیم در کنار آن پهلو بگیریم. چون ارتفاع قایق 15 متر بود، نتوانستیم طناب را به لبه عرشه قفل کنیم. در آن لحظه معجزه پروردگار را دیدم. دریا آرام بود، اما ناگهان موجی مرده آمد و ما را چند متری بلند کرد و چنگک را در لبه عرشه قفل کردیم.

محمد واحدی تکاور زابلی اولین نفری بود که وارد کشتی شد. با پنج نفر دیگر روی عرشه رفتیم. دزدان دریایی از طبقه چهارم ساختمان اصلی کشتی به سمت ما تیراندازی می کردند. آنها همچنین دارای مهمات و نارنجک انداز هستند. ما باید در تاریکی مطلق به ساختمان کشتی حمله کنیم. چهار ساعت روی عرشه ماندیم و پنج نیروی کمکی به ما ملحق شدند. به دلیل تیره بودن پوست دزدان دریایی و تاریکی شب، مبارزه دشوارتر شد. ناخدای کشتی را به سختی نجات دادیم اما در آخرین لحظه تیراندازی کردند و ناخدا مجروح شد. ساعت 5 صبح 150 متر جلوتر بودیم. ما هفت دزد دریایی را دستگیر کردیم و چند نفر از خدمه را به یکباره آزاد کردیم. لحظه تماشایی بود. اشتباهی که می تواند به قیمت جان ارتش و خدمه تمام شود. پنج راهزن و رهبرشان در کوپه کاپیتان هستند. همه آنها را با پرتاب گاز اشک آور و محاصره کابین دستگیر کردیم. وقتی گراد به گل نشسته بود متوجه شدیم که او به بهانه انتقال دو بیمار برای شناسایی ما وارد کشتی شده است. یکی از دزدان دریایی گفت که گراد قبل از دستگیری از طریق تلفن ماهواره ای از همدستان خود در امارات، هند و سومالی درخواست کمک کرد. این عملیات با رشادت های دریایی با موفقیت به پایان رسید و به ایران بازگشتیم.

وی ادامه داد: مدت ها بود که خبر آزادسازی کشتی تجاری ایرانی و دستگیری دزدان دریایی سر و صدای زیادی در جهان به پا کرد و بسیاری از رسانه های جهان باور نمی کردند که بتوانیم کشتی را از دریا نجات دهیم. دزدان دریایی کیلومترها از ایران دور شده و همه آنها را اسیر کنید.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.