توصیه های تغذیه ای در نوروز / پرخوری ممنوع است

[ad_1]

به طور کلی، اقدامات بهداشتی دقیق در نوروز برای پیشگیری از بیماری عروق کرونر قلب ضروری است. بنابراین حتی الامکان از بازدیدهای خانوادگی و پریود خودداری شود و بازدید از وب در سال جاری توصیه می شود، اما اگر به مهمانی می روید مراقب باشید از رژیم غذایی خود غافل نشوید.

به گزارش ایسنا، برای بهره مندی از یک رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب برای سالم ماندن در نوروز، این توصیه ها را در نظر داشته باشید:

در صورت لزوم از انواع کیک های ساده و کوچک برای پذیرایی استفاده کنید تا مهمانان میزان شکر و چربی اضافی را افزایش ندهند. اگر می خواهید شیرینی بخورید از شیرینی های ساده و کم حجم استفاده کنید. شیرینی های تازه ای که با مقدار زیادی شکلات، بستنی یا ژله درست می شوند، کالری بالایی دارند و قند و چربی بالایی دارند که علاوه بر اضافه وزن، منجر به کلسترول بالا نیز می شود. مصرف بیش از حد قند و شکر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب می شود.

توصیه می شود برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی که یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر قلب است، به جای شیرینی یا شکلات، میوه مصرف کنید. مصرف میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین های A، C، B، مواد معدنی، آهن، منیزیم، پتاسیم و آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها می تواند سیستم ایمنی بدن ما را در برابر بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری های عروق کرونر قلب تقویت کند. .

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، آنتی اکسیدان ها با ترکیب شدن با رادیکال های آزاد تولید شده به دنبال واکنش های اکسیداتیو در بدن، از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند. در واقع مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامین های مختلف می تواند باعث کاهش ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش و چاقی در انسان شود. علاوه بر این، مصرف میوه و سبزیجات می تواند از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کند که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد. چاقی خود یک عامل خطر مهم برای بیماری عروق کرونر قلب است. میزان مرگ و میر ناشی از کووید 19 در افراد چاق بیشتر است.

در میان میوه ها، مرکبات و سیب از شاخص ترین آنها هستند. مصرف موز به دلیل کالری بالای آن باید محدود شود. خیار همچنین کالری بسیار کمی دارد، بنابراین برای کسانی که اضافه وزن دارند یا دیابت یا چاقی دارند بسیار مناسب است.

و چند نکته:

با خیال راحت و با افتخار به میزبان خود بگویید که برای کنترل وزن و حفظ سلامتی خود نمی خواهید در خوردن شیرینی، شکلات و آجیل زیاده روی کنید.

به جای نوشیدنی های گازدار کم قند و آب میوه های صنعتی از شربت های خانگی کم قند مانند شربت نعناع، ​​شربت خاکشیر، شربت لیموترش و شربت لیمو استفاده کنید.

– بهتر است از مصرف توت فرنگی که از میوه های بهاری است خودداری کنید زیرا بافت میوه به دلیل حالت هاله به خوبی قابل ضدعفونی نیست.

از تعارف زیاد و اصرار بر خوردن برای مهمان بپرهیزید و هرگز با هر یک از مهمانان خود شیرینی و آجیل نخورید.

به تغذیه سالمندان، کودکان و نوجوانان بیشتر توجه کنید تا از پرخوری آنها در شیرینی، شکلات و آجیل و چاقی آنها جلوگیری شود.

بلافاصله بعد از شام نخوابید یا قبل از خواب آجیل زیادی نخورید.

مصرف بیش از حد آجیل و شیرینی در نوروز شما را از مصرف کافی سایر گروه های غذایی اصلی مانند شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و سبزیجات و میوه ها باز می دارد. این روزها سعی کنید در وعده های غذایی خود از سبزیجات خام و پخته به خصوص سبزیجات خانگی و سالاد استفاده کنید تا از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنید. سبزیجات خام و تازه حاوی انواع ویتامین ها هستند که با تقویت سیستم ایمنی به کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب کمک می کنند.

از شیر و لبنیات کم چرب به مقدار حداقل دو لیوان شیر یا جایگزین شیر، یعنی ماست و پنیر استفاده کنید.

برای چای به جای شکر و شکلات از کشمش، توت خشک یا خرما به مقدار کم استفاده کنید و اگر قهوه و نسکافه برای پذیرایی سرو می شود از نوع شیرین نشده آن استفاده کنید.

آجیل زیاد نخورید. آجیل و دانه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. بنابراین، به ازای هر 100 گرم آنها 500 تا 600 کالری دارند. از آجیل های بدون نمک یا کم نمک استفاده کنید. آجیل نمکی با مقدار زیادی نمک است که زمینه ساز فشار خون بالا می شود. به خصوص افراد مبتلا به فشار خون بالا و همچنین بیماران قلبی عروقی باید از خوردن آجیل شور خودداری کنند.

– در ناهار و شام اگر غذای متنوعی سرو می شود، تا حد امکان به یک غذا قناعت کنید و سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزیجات پر کنید. به این ترتیب میزان کالری دریافتی از غذای مصرفی محدود خواهد شد. سالادها و سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند، بنابراین جذب چربی و قند را نیز کاهش می دهند و در نتیجه از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کنند.

کم آبی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد، بنابراین 6 تا 8 لیوان آب در روز بنوشید.

کم خوابی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. بزرگسالان باید 7 تا 9 ساعت در روز بخوابند. کودکان بسته به سنشان بین ۸ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند.

از سیر، زنجبیل و پیاز در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنید. این سه ماده مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند.

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بسیاری از مواد مغذی است. فقط باید به خاطر داشته باشید که بهتر است تخم‌مرغ‌ها را بجوشانید و خوب بخورید، بنوشید تا بجوشد، از پختن بیش از حد خودداری کنید، آن‌ها را بیرون بیاورید یا نصف کنید.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.