تعبیر این است که به حقایق تاریخ اشاره کند

[ad_1]

استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: یکی از توضیحات اشاره به تاریخ است. به همین دلیل است که دشمن این همه روی تاریخ سرمایه گذاری می کند و با کمک فیلم و عکس و کلیپ تاریخ را تحریف می کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای، «بین آنها – ما در این جبهه کجا و کجا؟» 1400/11/03
«جهاد تبیین شده» موضوعی است که در ماه‌های اخیر بارها در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر آن تأکید شده و رهبر معظم انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی از آن را بیان کرده‌اند. «جهاد تفسير» طلبگي است. «جهاد تبیین شده» یک تکلیف قطعی و یک تکلیف فوری است و هرکسی می تواند[باید اقدام کند]. » 1400/11/19

خطاب به همه آحاد جامعه در جنگ رسانه ای دشمن علیه واقعیت انقلاب اسلامی مردم ایران و ممکن است نقشی داشته باشد. اما مسئولین در این زمینه مسئولیت سنگین تری دارند.

گفتگوی زیر با دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی است که اهمیت تبیین وقایع تاریخی و ارائه گزارشی معتبر از واقعیت امروز را مورد بحث قرار می‌دهد.

پیشینه و دلیل موضوع «تبیین جهاد» رهبر معظم انقلاب در این مقطع چیست؟

بحث پاسخگویی صرفاً به این دوران ربطی ندارد و باید همیشه پاسخگویی انقلابی و آگاهی کامل نسبت به مشکلات داشته باشیم. در حال حاضر با توجه به شرایط داخلی -البته رسانه های بیگانه از اوایل انقلاب فعال بوده و وظیفه شکل دهی افکار عمومی را بر عهده دارند- فضای مجازی قدرتمندتر شده است.خیلی از موضوعات مختصر در ذهن جوانان است. مردم. مردم و مردم مقابله با آنها نیز طبیعی است. بحث شعور هم مهم است و باید بتوانیم خودمان را با ابزارهای فکری، فکری، هنری، فلسفی و دینی تبیین کنیم.

به نظر شما عدم تبیین در حوزه تاریخ معاصر پس از انقلاب چه آسیبی به ما وارد کرده است؟

برخی تاریخ معاصر ایران را با مشروطیت آغاز می کنند. در آن زمان بیشتر روزنامه ها و کاباره ها به عنوان رسانه فعالیت می کردند. گروه های مذهبی در سازماندهی و کار ارتباطی از گروه های طرفدار غرب عقب هستند. آنها توانستند از این فرصت استفاده کنند. حتی یکی از عواملی که مشروطه را تغییر داد و زمینه را برای کودتای رضاخانی فراهم کرد، عدم توضیح بود. این عدم تبیین باعث شده است انقلابی به نام آزادی و عدالت به دست رژیم مستبدی چون رضاخان بیفتد و راه نفوذ خارجی بسته شود، اما انگلیس و سایر ملل نیز از طریق رضاخان وارد شدند. قهرمانان هم حرکت کردند و شخصیتی مثل شیخ فضل الله نوری به شهادت رسید. مدتی طول کشید تا مردم بفهمند چه رهبری را از دست داده اند. این به دلیل عدم تفسیر و تحلیل مردم است.

چرا «تبیین جهاد» به معنای خاص و عام کلمه در سال های تاریخی معاصر وجود ندارد؟

نمی توان گفت که وجود ندارد، پس این چه انقلاب هایی است که اتفاق افتاده است؟ نهضت نفت، انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه حاصل بیداری اسلامی و جهاد تبیین بود. شاید بتوان گفت در انبوه انقلاب، دشمن توانست به آن ضربه بزند و آن را شکست دهد و به آن نیز نادیده گرفته شد. بلافاصله پس از وقوع انقلاب اسلامی، «جهاد تبیین» کار خود را کرد و دشمن با تبلیغات خود نتوانست با انقلاب مبارزه کند، اما سپس دشمن از مزیت‌ها و راه‌های رسانه‌ای خود برای تغییر جهت افکار عمومی استفاده می‌کند. اما جناح‌های مذهبی و انقلابی در عین اینکه می‌توانستند از ابزارهای مدرن استفاده کنند، به ابزار سنتی خود نیز مسلح بودند. به همین دلیل توانستند در دوران قبل از انقلاب پیروز شوند، زیرا مخالفان فکر نمی‌کردند چنین قدرتی برای تفسیر افکار عمومی در مساجد، منبرها، حسینیه‌ها و سایر اماکن مذهبی داشته باشند. این برای اولین بار در تاریخ معاصر امام خمینی رحمه الله کشف می شود، می توان از این ابزار دینی استفاده کرد و انقلاب بزرگ اسلامی و دینی را به راه انداخت. این نشان می دهد که پیروزی اتفاق افتاده است، اما کافی نیست. چون دشمن برعکس می سازد و باید توضیح داد. ابزارهای سنتی و مذهبی نیز باید هر 45 سال یکبار تغییر و به روز شوند تا بتوانند به طور موثر با این موج مقابله کنند. اما این کار انجام نشد.

شما اشاره کردید که روش ها باید پیاده سازی شوند. در حوزه تفسیر تاریخی، چه سازوکاری باید شکل بگیرد تا این تفسیر در آینده بهتر انجام شود؟

یکی از راه های تفسیر، خود تاریخ و درس گرفتن از آن است. درست مثل مردی که ورشکست شد و پولش را از دست داد، دوباره در همان نقطه سرمایه گذاری می کند. یکی به او گفت بیا و این را بخوان، زیرا مردم قبل از شکست تو این راه را رفته اند و تو این راه را دنبال نمی کنی. یکی از راه های توضیح، نشان دادن تاریخ است. به همین دلیل است که دشمن سرمایه گذاری زیادی روی تاریخ می کند و با کمک فیلم و عکس و کلیپ تاریخ را تحریف می کند. مثلاً در مورد تاریخ پهلوی، به سختی می توان به دوران طلایی این دوره اشاره کرد که چنین چیزهایی وجود نداشت. دوران پدر و پسر بدشانسی و طلایی بود. با فشار اقتصادی و تحریم های موجود در جامعه، نیاز به توضیح بیشتر است. یکی از ابعاد تحریم ها این است که افکار عمومی را هدایت کنند که انقلاب قادر به برآوردن نیازهای شما نیست. بنابراین آنها باید حالت عبور را برجسته کنند. همه چیز مرتبط است. یکی از نقاطی که هدف دشمنان غیر از معیشت و اقتصاد است، ذهنیت مردم است. بنابراین باید راه حل هایی وجود داشته باشد، یکی تولید اقتصادی، دیگری تولید ایدئولوژیک. یعنی تولید فرهنگی و تولید ایدئولوژیک در شرایط تحریم بسیار مهم است. «جهاد تبیین» نقطه تولید فرهنگی برای مقاومت در برابر تحریم هاست. تحریم ها دو طرف دارند. فرهنگ و روانشناسی، اقتصاد و معیشت. معیشت مردم را با تولید اقتصادی ارتقا دهید، اما جبهه فرهنگی باید با تولید فرهنگی و فکری ساماندهی شود.

سیره تشریحی و رهبری امام خمینی (ره) در 43 سال گذشته چه ویژگی هایی دارد؟

حضرت امام (ره) در رویارویی با شاه، آمریکا و جنگ شرکت کردند. آنها رهبران انقلاب در دوران پس از جنگ بودند، اما آثار جنگ باقی ماند و جبهه گسترده تری علیه رهبری گشوده شد. برخی از مشکلات این بود که در زمان امام خمینی رحمه الله، اما در زمان رهبر معظم انقلاب جزئیاتی وجود داشت. جامعه مشکلات رژیم قبلی را پشت سر گذاشته بود و جنگ تمام شده بود، اما اینجا مشکل جدیدی به وجود آمد. کل کشور چگونه باید اداره شود؟ به نظر من امام خمینی (رحمه الله) اکثرا مخالف انتقال به سطح نظام هستند و رهبر انقلاب تبیین نظام و حرکت های آن است و به تمدن.

به نظر شما مؤسسات و پژوهشکده های تاریخی در «تبیین جهاد» چه نقشی می توانند داشته باشند؟
«جهاد تبیین شده» به دو صورت است; یک گروه باید گروه هدف باشد، یکی نخبگان و دیگری توده ها و اقشار وسیع تر مردم. یعنی یکی به سمت پایین هرم و دیگری به سمت بالای هرم حرکت می کند. توضیح این دو گروه متفاوت است. تبیین یک گروه خاص باید علمی‌تر و مبتنی بر دلایل موجه و منطقی باشد، اما تبیین عوام، توده‌ها و مردم عادی، در عین اینکه عقلانیت دارد، باید تبلیغات، حماسه، ادبیات، هنر و سینما را هدف قرار دهد. ، زیرا افراد عادی تمایل بیشتری به این رشته ها دارند. معدودی از مردم عادی به اسناد تمایل دارند و اسناد موجود در رژیم پهلوی را نمی بینند و نشان می دهند که رضاشاه به کشورهای خارجی وابسته بوده است. مردم این را قبول دارند، اما برای معرفی آن به نسل جوان و مردم عادی، اثر هنری تاثیر بزرگتر و بهتری خواهد داشت. در این زمینه غربی ها خیلی قوی هستند، کار می کنند و آرام نمی نشینند، در شرایط جدید هم از رسانه ها و هم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. به همین دلیل است که وقتی شورش ها شروع می شود و نارضایتی اقتصادی پدیدار می شود، از رسانه ها و فضای مجازی برای تبدیل خشونت به سمتی سیاسی استفاده می شود.

با توجه به این فرض که ما در علوم انسانی مبتنی بر چارچوب ها و نظریه های تفکر غربی هستیم، چگونه می توان آن را در چنین بستری تبیین کرد؟
این نیست که غربی ها آن را در انحصار خود دارند، بلکه این نیست که ایده های ما وجود دارد و این نیست که همه جا را تسخیر کرده اند و ما را بی قرار کرده اند. کارهای زیادی در این زمینه انجام شده است. همین انقلاب در چارچوب نظریات اسلامی ما اتفاق افتاده است. انقلاب را به گونه‌ای تحلیل کردند که گروهی کتاب‌های دانشمندان خود را پایه‌گذاری کردند و گروهی از همین موضوع در رسانه‌های خود استفاده کردند. این به صورت گروهی و اینها سرریز می شود. آنها مدل دیگری هستند که می گویند انقلاب دروغ است و همه اشتباه می کنند. اینجا هم ده ها نظریه و فرضیه مطرح است و ما سکوت نکرده ایم. این تئوری ها در مقابل آنها گذاشته شده و موردی نیست که ما سکوت کنیم. در برخی از رشته ها، نظریه های غربی حاکم است و اساتیدی که بیشتر آنها را تدریس می کنند، ذهن جوانان و دانشجویان را پر از نظریه های غربی می کنند.

در آخر اگر نکته ای هست بفرمایید؟
در شرایط دهه پنجم انقلاب باید بتوانیم کاملاً در برابر فضای یأس و انحطاطی که انقلاب را به تصویر می‌کشد، حرکت کنیم و با آن افول مواجه شویم. نکات مثبت را بیشتر توضیح می دهد. به نظر من جامعه ای که امیدش را از دست بدهد، ناامیدی است. انقلاب ربطی به میانه روی ندارد. همچنین باید افق روشن آینده و مسیر دشواری را که تاکنون طی کرده ایم به درستی تفسیر کنیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.