برای بهبود مهارت های کودکان، دوباره با فناوری ارتباط برقرار کنید



تربیت نسل جدید با توانایی استفاده از مهارت های خود برای توسعه یکی از اهداف مهم کشورهاست و در این راستا تعدادی شرکت تحقیقاتی در این زمینه تاسیس شده است.تاسیس داخلی با استفاده از فناوری های جدید برای کمک به خانواده ها در شناسایی اختلالات رفتاری، برای توسعه مهارت ها.

به گزارش ایسنا، هفته آگاهی از مغز یک کمپین جهانی برای افزایش علاقه عمومی و حمایت از تحقیقات مغز است که هر ساله در ماه مارس برگزار می شود. شرکت کنندگان در این کمپین از طریق فعالیت های نوآورانه تلاش می کنند تا شگفتی های مغز و تأثیرات عمیق علم در این زمینه را در زندگی روزمره ما نشان دهند. .

هفته آگاهی از مغز در سال 1996 با تلاش 160 سازمان در آمریکا تأسیس شد. انجمن تحقیقات مغز دانا (DABI) اولین هفته آگاهی از مغز را برگزار کرد.

در طول 24 سال گذشته، هفته آگاهی از مغز به عنوان یک رویداد جهانی با بیش از 7300 مشارکت کننده در 117 کشور رشد کرده است. این هفته فرصتی را برای همه فراهم می‌کند تا اطلاعات مفیدی در مورد پیشرفت‌های تحقیقات مغزی، مانند پیشرفت‌ها در تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی مانند آلزایمر، پارکینسون، افسردگی، … ارائه شده توسط متخصصان شرکت‌کننده در این رویداد را به اشتراک بگذارند.

این رویداد از سال 1394 با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در کشورمان برگزار می شود و همه ساله با همکاری مراکز و نهادهایی از جمله آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در نقاط مختلف کشور برگزار می شود.

امسال برنامه های هفته جهانی آگاهی از مغز در سه بخش محتوای ویدئویی، محتوای متنی و رویداد آنلاین برگزار می شود.

این هفته با هدف بررسی سلامت مغز و اپیدمی کووید 19 در 28 مارس گذشته آغاز شده است.

شرکت های تحقیقاتی زیادی در این زمینه در کشور تاسیس شده است، به عنوان مثال یکی از شرکت های تحقیقاتی سعی دارد از آن برای آشتی مردم و فناوری استفاده کند و از آن برای بهبود توانایی کودکان استفاده کند.

آیا تکنولوژی برای ما خوب است یا بد؟

دکتر مهناز استکی، عصب‌روان‌شناس و روان‌شناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، وی در بیان یکی از اهداف باشگاه تحقیقات مغز گفت: با پیشرفت تکنولوژی در دنیا; فناوری کاربردهای گسترده ای پیدا کرده است، به طوری که امروزه با پدیده ای به نام «اعتیاد به اینترنت و بازی» مواجه هستیم، اما با پیشرفت سریع فناوری ارتباطات و تلفن همراه، تعاریف مربوط به اعتیاد به اینترنت تغییر کرده است.

او گفت: «تکنولوژی به بخشی از زندگی بشر تبدیل شده است. در برخی جاها فناوری می تواند به ما آسیب برساند اما باید بدانیم که استفاده از فناوری را نمی توان محدود کرد و باید در مسیر توسعه این فناوری باشیم اما بیایید سیستم را تغییر دهیم سیستم ها و سیستم ها از این فناوری ها به گونه ای استفاده می کنند. که از مزایای آن لذت ببرید.

استکی نمونه‌هایی از این فناوری‌ها را نرم‌افزارهای بازی عنوان کرد و ادامه داد: نرم‌افزار دیکته، افزایش دقت و سرعت عمل، نرم‌افزار برای بیماران دیابتی و سرطانی از جمله نمونه‌هایی از این نرم‌افزارها هستند که با ارائه بازی‌ها از آن‌ها به شکلی که در نظر گرفته شده است استفاده می‌کنیم. استفاده شده. این فناوری ها می توانند به ما در توسعه مهارت های کودکان و جوانان کمک کنند. بنابراین، به جای عصبانی شدن از تکنولوژی، بهتر است با صلح با آنها از آنها در جهت مثبت استفاده کنید.

استفاده از فناوری برای رفع اختلالات رشدی در کودکان

موسس اولین باشگاه تحقیقات مغز در ایران و خاورمیانه با بیان اینکه در این مرکز با شناسایی اختلالات در کودکان روش هایی برای رفع آنها ارائه می کنیم، گفت: می توان اختلالات آنها را در کودکان در زمینه های مختلف از جمله حافظه فعال بررسی کرد. از هر کودک و کمک به رشد مهارت هایشان.

وی افزود: کودکان عاشق بازی هستند و از سوی دیگر کودکان با بازی زمینه تفکر خود را فراهم می کنند. بنابراین بچه ها در حین بازی بیشتر یاد می گیرند تا اینکه ما بنشینیم و همه چیز را به آنها یاد بدهیم.

یکی از موضوعات مطرح شده در این آکادمی این بود که چگونه می توانیم فناوری ها را در جهان جمع آوری کنیم و از آنها برای تقویت قدرت مغز انسان استفاده کنیم؟

وی با اشاره به جزئیات این تحقیق توضیح داد: متأسفانه نرم افزارهای بازی در این زمینه توسعه چندانی ندارند، بنابراین با همکاری یکی از شرکت های فعال در این زمینه این کار را انجام دادیم و در فرانسه به عنوان تنها در این زمینه فعال است. نماینده رسمی این شرکت در ایران می‌گوید: «ما فناوری‌هایی را بررسی کرده‌ایم که برای ارتقای مهارت‌ها و توانایی‌های کودکان و نوجوانان، نوجوانان و بزرگسالان ساخته می‌شوند.

به گفته این عصب روانشناس، شرکت فرانسوی در 60 سال گذشته در این زمینه تحقیق کرده است و فناوری های تولید شده توسط این شرکت مبتنی بر پردازش شنوایی است.

او گفت: “در مطالعه 60 ساله خود، این شرکت به این نتیجه رسید که “گوش” منبع اصلی اطلاعات است و اگر اطلاعات از طریق گوش اشتباه وارد مغز شود، فرد دچار اختلال سلوک می شود. ADHD. اختلال کمبود) علائمی مانند اوتیسم ایجاد می کند و این اختلالات به دلیل اختلال پردازش شنوایی است.

وی می افزاید: بر این اساس شرکت فرانسوی عرضه کننده سمعک که در ابتدا بسیار بزرگ بود اما بعداً این دستگاه حجیم را به وسیله ای قابل حمل اعم از هدفون و ایرفون تبدیل کرد و با انرژی دادن به گوش داخلی از این ابزار استفاده کردیم. ، راه را برای ورود اطلاعات به مغز باز می کنیم.

محققان حوزه روانشناسی، شنوایی را اولین راه مقابله با اختلالات رفتاری در کودکان می دانند و خاطرنشان می کنند: زمانی که کودکان ناشنوا هستند، در زمینه هایی مانند رفتار، علاقه و رفتار به ویژه یادگیری نیز دچار مشکل می شوند.

درمان اختلالات رفتاری در کودکان با صدا درمانی

وی گوش داخلی را بین 70 تا 90 درصد اطلاعات خود را به مغز دسترسی دارد و می گوید: حجم زیادی از اطلاعات از گوش میانی وارد گوش داخلی می شود و این فرآیند می تواند کل مغز را تحت تاثیر قرار دهد و سعی می کنیم آن را مسدود کنیم. به این ترتیب کاهش شنوایی را حذف یا به حداقل برسانید و شنوایی را پردازش کنید. این موانع می تواند شامل عواملی مانند کاهش تمرکز، پرخاشگری، ناتوانی در برقراری ارتباط و همچنین اجتناب بیش از حد و حساسیت بیش از حد به صدا باشد.

استکی می‌گوید: «یکی از فناوری‌هایی که در این زمینه استفاده کرده‌ایم، استفاده از دستگاه‌های لمسی است.

وی تصریح کرد: در گوش دو مجرای هوا و یک کانال استخوانی وجود دارد که به طور معمول بالای مجرای هوا و یک استخوان با شکاف کمی در زیر آن وجود دارد، در افرادی که به صدا حساس هستند، آن لوله استخوانی قرار دارد. بالای کانال هوا در این حالت، ورود داده‌ها 10 برابر عادی‌تر می‌شود، بنابراین چنین فردی در محیط صدا را بلندتر از حد معمول می‌شنود و این باعث سردرگمی یا کاهش توانایی تمرکز، توجه و حافظه او می‌شود.

وی گفت: در تغییر کانال جاهایی وجود دارد که برخی کارشناسان به اشتباه کودکان اوتیسم را تشخیص داده اند.

استکی استفاده از بازی های مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی را به عنوان یک روش درمانی برای هموار کردن راه برای ورود اطلاعات به مغز توصیف می کند و خاطرنشان می کند که بازی هایی وجود دارند که برای هدایت کودکان به مسیر درست برنامه ریزی شده اند.

عصب روانشناس و روانشناس کودک و نوجوان می گوید: رویکرد سازگاری ما در این موسسه مبتنی بر حسی، حرکتی و شنوایی است. وی افزود: ما حرکت را اساس یادگیری در کودکان می‌دانیم، بنابراین در فرآیند درمان بدون اصلاح حرکات کودک، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

وی افزود: در این راستا آموزش های ما علاوه بر بهبود انتقال اطلاعات به مغز، بر مهارت های حرکتی و تعادل کودک نیز تمرکز دارد.

درمان اختلالات با تکنولوژی در بزرگسالان

“نروپلاستیسیته یا انعطاف پذیری مغز، پتانسیل رشد و تغییرات مثبت را برای همه ارائه می دهد، اما مشکل اصلی در بزرگسالان این است که در هر سنی، انعطاف پذیری مغز کمتر است و درمان این اختلالات در بزرگسالان بیشتر طول می کشد.

انتهای پیام/



Source link

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Uncategorized

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.