اشتغال، دغدغه اولیه فعالان علوم پایه / عدم همکاری انجمن های علمی در شناسایی پروژه ها

[ad_1]

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دلیل تحصیل مدال آوران المپیک در رشته علوم پایه را در رشته ای غیرمرتبط با آینده شغلی آنها دانست و گفت: برای رفع این دغدغه می توان از خود مسابقات المپیک شروع کرد. این گروه از افراد را توصیه کنید بر اساس سوابق تحصیلی به عنوان مدرس در دانشگاه ها کار کنید.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم افتتاحیه «سال بین‌المللی علوم پایه برای توسعه پایدار» وی با اشاره به نقش علوم پایه در حوزه توسعه فناوری افزود: به عنوان مثال در بیوشیمی باید به روزی برسیم که در سطح مولکولی درمان کنیم و بتوانیم آن را در سطح مولکولی به جای شواهد درمان کنیم. و عوارض جانبی عینی.» این کار انجام شده است، اما ما هنوز با آن هدف فاصله داریم.

وی گفت: بر این اساس آنچه از ستاد ملی سال جهانی علوم پایه انتظار داریم، شناسایی آثار زیانبار علوم پایه در کشور و ارائه راهکارهایی برای رفع آن است. جامعه بشری را می توان با قوانین و مقررات اداره کرد، اما توسعه را نمی توان با نصیحت اداره کرد و باید فکر کرد که در صورت اطلاع در این زمینه به چه قوانین و مقرراتی نیاز داریم، گذشته به تقویت علوم پایه منجر می شود و در از سوی دیگر، داوطلبان علاقه مند. به این منطقه منتهی شود.

وزیر علوم افزود: بر این اساس خروجی 2022 نیازمند تعریف مجموعه قوانین، مقررات و رویه هایی با بعد اجرایی برای دستیابی به این اهداف و تصویب آن با حمایت مراجع ذیصلاح است.

زلفی گل وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت دولت و شورای مشورتی اسلامی را پتانسیل هایی برای تصویب قوانین تکلیفی در این حوزه می داند و ادامه می دهد: مثال ها، پرسش ها این سوال مطرح است که چرا المپیک ما تا این حد موفق بوده است؟ در علوم پایه مدال گرفتند و سپس در رشته های دیگر و غیر مرتبط به تحصیل پرداختند. دلیلش این است که ما به جای آموزش آکادمیک، آموزش را تحمیل می کنیم.

زولفیول توضیح می‌دهد: «افراد علاقه‌مند به علوم پایه نگران آینده شغلی خود هستند و این باعث شده که آموزش‌های آکادمیک ما بر اساس استعدادها و علایق همه باشد.» برای رفع این نگرانی‌ها، می‌توانیم از همان المپیاد استفاده کنیم. این افراد باید بر اساس تحصیلات خود بدون گذراندن مراحل استخدام به عنوان مدرس در دانشگاه ها فعالیت کنند.

وی توجه آموزش و پرورش به نخبگان کشور در حوزه علوم پایه را از دیگر راهکارهای مقابله با اضطراب کاری آنان عنوان کرد و یادآور شد: آموزش و پرورش می تواند با ارائه دوره های آموزشی و صلاحیت های آموزشی نخبگان جنسیتی این رشته ها را جذب کند. مردم برای آموزش در مدارس هستند و در این راستا درخواست می شود راهکارهایی ارائه شود.

وزیر علوم نقش علوم پایه را در توسعه سایر علوم بیان کرد و افزود: برای اینکه بتوانیم در درازمدت در اندیشه، عاطفه و جامعه نقش آفرینی کنیم، چاره ای جز اهمیت دادن به مبانی علم نداریم. “

وی با اشاره به نیاز جامعه به علاقه مندی به علوم پایه، گفت: نمی توان از انجام تحقیقات پایه به بهانه تمرکز بر نیاز کشور غافل شد و نیازمند انواع تحقیقات پایه، کاربردی و بنیادی هستیم و می توانیم. ما از دانشمندان می خواهیم که به دنبال مسائل معنوی خود نباشند و فقط تحقیقاتی را انجام دهند که مربوط به نیاز کشور باشد و باید به مسئولین نیز در این مورد هشدار داد.

زلفی گل با تاکید بر اینکه نیازمند تعریف پروژه های علمی در کشور هستیم، از ارائه طرحی با عنوان تصویربرداری مولکولی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح به عنوان یک پروژه بزرگ در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شود. او توضیح می دهد: «بر اساس این طرح، ما به دنبال فیلمبرداری از واکنش های شیمیایی در آزمایشگاه هستیم. این حوزه ای است که اکثر کشورها به دنبال آن هستند و در صورت حصول نتایج مورد انتظار، سونامی در عرصه علم ایجاد می شود.

وی تحولات اخیر در حوزه علم و فناوری را ریشه علوم پایه می داند و خاطرنشان می کند: در حوزه علوم پایه و آماری به مرجعیت علمی حاکم رسیده ایم و هم اکنون 164 مجله علمی و پژوهشی داریم و 77 مجله علمی، واحد در این زمینه.» اما از ظرفیت های موجود در مجامع علمی استفاده نکردیم.

وزیر علوم، انجمن های علمی پتانسیل موجود در کشو را نادیده گرفته اندر به تشریح جمع آوری گروهی از متخصصان در حوزه های مختلف می پردازد و می گوید: انتظار داریم انجمن های علمی فعالیت بیشتری داشته باشند و در این راستا از آنها خواسته ایم هر پروژه بزرگی را در حوزه های مرتبط با این حوزه انجام دهند. علم از این طرح ها حمایت خواهد کرد، اما هیچ انجمنی هنوز یکی از آنها را ارائه نکرده است.

وی هدف از اجرای این طرح را این است که انجمن های علمی افق های جدیدی را در زمینه های مختلف ببینند.

زلفی گل افزود: طی سال‌ها در پایگاه استنادی علمی جهان اسلام (ISI) مقالات پراستناد را جستجو کردم و یکی از مقالات دارای استنادهای متعدد بود و در بررسی‌های انجام شده متوجه شدم که این مقاله با هم همکاری داشته است. با 220 نویسنده

وزیر علوم با طرح این سوال که چرا کشورهای دیگر می توانند این همکاری را داشته باشند اما انجمن های علمی ما در شناسایی پروژه های بزرگ در حوزه خود موفق نبوده اند، خاطرنشان کرد: شاید این موارد را از انجمن نپرسیده باشیم اما اکنون زمان خوبی است. .

وی گفت: ایران با یک درصد از جمعیت جهان، سهمی در تولید دو درصد از علم دنیا دارد. اسناد علمی

زولفی گل با اشاره به مقاله ای که توسط محققان فنلاندی منتشر شده است، می گوید: «این مقاله اشاره می کند که نوکیا به ازای هر دلار سرمایه گذاری شده 21 دلار سود کسب کرده است و ما باید به خاطر داشته باشیم که همه چیز در زمینه علم، فناوری و نوآوری است. سرمایه گذاری، ما چندین بار سود خواهیم داشت.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.